Feedback, klachten en beroep

Wanneer je testen aflegt bij ons, worden de resultaten meegedeeld in je online account. We raden je dus aan om regelmatig je account te checken.

Hieronder vind je, per type test, uitleg over hoe je bijkomende inlichtingen kan ontvangen over je resultaten en ook de mogelijkheden voor klachten, bemiddeling en beroep.

Je kan daarnaast ook vragen om je afgelegde test in te kijken

Meer inlichtingen over je resultaat

Selectietests

In de meeste gevallen krijg je automatisch een rapport toegestuurd om je te helpen beter je scores te begrijpen. Je ontvangt dit rapport via je online account, ten laatste enkele dagen na de mededeling van je resultaten.

Om meer inlichtingen te ontvangen over het resultaat van je selectietest, contacteer je de contactpersoon van de screeningsprocedure, die je terugvindt in de jobomschrijving. We raden je aan om dit zo snel mogelijk te doen na het ontvangen van je resultaat en ten laatste binnen de 30 dagen.

Taaltesten

Hieronder vind je meer info over het vragen van inlichtingen bij het resultaat van een taaltest, in functie van de module die je hebt afgelegd:

Lezen en luisteren

Er is geen feedback mogelijk voor deze modules aangezien het enkel gaat om foute en correcte antwoorden. Je kan wel vragen om je afgelegde test in te kijken.

Spreken

Hoe vraag je feedback aan?

Je kan binnen de 2 maanden na ontvangst van je resultaten feedback vragen via het contactformulier van Werkenvoor.be:

  • Vul je persoonlijke gegevens in, met inbegrip van je rijksregisternummer;
  • Kies de rubriek Taaltesten en -certificaten en dan Ik wil toelichtingen bij mijn testresultaat;
  • Vul de code in van de taaltest die je wil inkijken.
Wanneer ontvang je de feedback?

Nadat je jouw verzoek hebt ingediend, ontvang je binnen 30 dagen feedback.

Hoe ontvang je de feedback?

Het is niet mogelijk feedback te geven op alles wat jij gezegd of gedaan hebt tijdens de test. Verwacht geen reconstructie van het interview. Je ontvangt een feedbackrapport per e-mail waarin grafisch voorgesteld wordt in welke mate jij over de gemeten competenties beschikt, aangevuld met de opmerkingen van de jury.

Schrijven

Hoe vraag je feedback aan?

Je kan binnen de 2 maanden na ontvangst van je resultaten feedback vragen via het contactformulier van Werkenvoor.be.

  • Vul je persoonlijke gegevens in, met inbegrip van je rijksregisternummer;
  • Kies de rubriek Taaltesten en -certificaten en dan Ik wil toelichtingen bij mijn testresultaat;
  • Vul de code in van de taaltest die je wil inkijken.
Wanneer ontvang je de feedback?

Nadat je jouw verzoek hebt ingediend, ontvang je binnen 30 dagen feedback.

Hoe ontvang je de feedback?

Je ontvangt een feedbackrapport per e-mail waarin grafisch voorgesteld wordt in welke mate jij de gemeten competenties hebt.

Tests voor veiligheids- en bewakingsberoepen

  • Voor het examen recht krijg je automatisch een motiveringsverslag in je Test Connect-account om je te helpen beter je scores te begrijpen.
  • Voor de psychotechnische testen kan je een gedetailleerd motiveringsverslag aanvragen. Wij raden aan om dit zo snel mogelijk te doen na het ontvangen van je resultaat en ten laatste binnen de 30 dagen via het e-mailadres infocertif@bosa.fgov.be. Je ontvangt het verslag binnen 10 werkdagen, via je Test Connect-account.

Klachten

We hechten veel belang aan de kwaliteit van onze dienstverlening. Onze screeningsprocedures zijn gebaseerd op objectieve en wetenschappelijk onderbouwde methodes. We nemen de nodige maatregelen om iedereen op een gelijke manier te behandelen.

Ben je toch niet tevreden over onze dienstverlening? Dan zoeken we graag met jou naar een gepaste oplossing. We behandelen elke klacht individueel en met de nodige zorg. In de mate van het mogelijke passen we onze procedures aan om gelijkaardige klachten in de toekomst te vermijden.

Om een klacht in te dienen, gebruik je bij voorkeur het online klachtenformulier. Lukt dit niet? Dan kan je ook je klacht indienen per brief:

FOD BOSA - Werkenvoor.be - Klachtenbeheer
Simon Bolivarlaan 30 (bus 1)
1000 Brussel

Vermeld zeker je naam en adres. Bij voorkeur vermeld je ook je e-mailadres, rijksregisternummer en

  • als het een selectietest betreft, de selectiecode;
  • als het een taaltest betreft, de testcode;
  • als het een test betreft voor veiligheids- en bewakingsbroepen, de datum waarop je de test hebt afgelegd.

Wat is de selectiecode en waar vind ik die?

De selectiecode is een unieke code waarmee we selectieprocedures identificeren: elke procedure heeft een eigen selectiecode. Deze code bestaat uit drie letters gevolgd door vijf cijfers.

Je vindt de selectiecode in de balk bovenaan de vacature, waar ook de andere kenmerken van de vacature staan. 

Heb je al gesolliciteerd? Dan vind je de code terug onder Screeningsprocedures in je online account. De code staat naast de titel van job waarvoor je solliciteerde.

 

Wat is de testcode en waar vind ik de testcode van mijn taaltest?

Elk type taaltest heeft een identificatiecode. Je kan deze code vinden door te gaan naar Taaltesten in je online account en dan de procedure te openen. Bij elke testsessie vind je in de kolom Taaltest de code van de test.

Je ontvangt steeds een ontvangstbevestiging. Binnen de 30 kalenderdagen ontvang je een gemotiveerd antwoord.

Bemiddeling

Ben je niet tevreden met onze interne klachtenafhandeling? Dan kan je je wenden tot de Federaal Ombudsman.

In beroep gaan

Ben je niet akkoord met het resultaat van een selectieprocedure, taaltest of andere screeningsprocedure en heeft je klacht niet het gewenste resultaat opgeleverd? Dan kan je nog steeds een beroep aan tekenen bij de Raad van State. Doe dit binnen de 60 dagen na ontvangst van je resultaten.