Vertel ons over je job...
Ik werk nu al 2 jaar als inspecteur bij de RSZ nadat ik slaagde voor de test. Mijn job als sociaal inspecteur is heel afwisselend. Er is een raakvlak met sociale relaties, maar ook met administratieve handelingen.
Doorgaans moeten we samenzitten met de werkgever. Meestal verlopen die bijeenkomsten in een kalme sfeer. Ik denk dat ik, doordat ik empathisch ben, met allerlei reacties om kan. In mijn contacten met werkgevers probeer ik altijd op zoek te gaan naar een oplossing voor het probleem waar ze mee te maken hebben. Dat is de manier waarop ik elke dag mijn werk doe en de mensen die ik daarbij ontmoet zijn doorgaans reactief en van goede wil.
Wat ik erg leerrijk vind aan mijn job is dat we de verschillende standpunten over hoe er met de naleving van de geldende wetten moet worden omgegaan, delen met de andere inspectiediensten.
Welk professioneel parcours heb je afgelegd voor je bij de RSZ kwam?
Voor ik bij de RSZ aan de slag ging, heb ik 20 jaar bij de Service Public de Wallonie (SPW) gewerkt op het departement Huisvesting.
Mijn belangrijkste taak daar was het geven van informatie aan burgers over de huisvestingspremies die ze van de SPW konden krijgen en ik hielp hen hun dossier samenstellen.
Waarom koos je ervoor om te werken voor de RSZ?
Recht en de eerbiediging ervan hebben me altijd enorm weten te boeien. De sociale regels zijn regels die ik steeds heb uitgedragen als intrinsieke waarden. Bovendien hecht ik enorm veel belang aan sociaal contact.
Wat waardeer je het meest aan je job?
Wat me het meest bevalt aan mijn job is het contact met de burger. Ik moet vaak tussenbeide komen in problematische situaties en die probeer ik op een kalme manier en met respect voor de persoon in kwestie op te lossen. Wat ik echt leuk vind, is wanneer ik er samen met de mensen in slaag oplossingen te vinden of als ik alle vragen kan beantwoorden. Daarom moet ik mijn kennis voortdurend op peil houden.
Vind je dat er je genoeg kansen worden geboden bij de RSZ?
Bij de RSZ krijgen we vrij regelmatig kansen geboden en die zijn ook vrij gevarieerd. We volgen voortdurend opleidingen en evolueren ook constant.
Wie bij de overheid werkt en wil evolueren binnen zijn loopbaan heeft zeker de kans om naar een hoger niveau door te groeien.
Hoe ziet een typische dag eruit?
Een typische dag omschrijven is erg moeilijk omdat mijn job zo afwisselend is.
Een inspectie bvb vraagt heel wat voorbereiding en afrondingswerk erna. De inspecties zelf zijn heel gevarieerd. We komen zowat overal, in allerlei bedrijven en op eender welk moment. Maar meestal doen we ons werk wel tijdens de kantooruren. Gewoonlijk gaan we naar een werkplek op basis van een aanvraag en bekijken we ter plekke hoe we het bewuste probleem kunnen oplossen met de werkgever.
Zo kom ik in garages, bij bloemenverkopers, notarissen, boekhouders enz.
Wat was tot nog toe je grootste uitdaging tijdens je werk en waarom?
De grootste uitdaging vond ik het omgaan met de coronacrisis en alle rampzalige gevolgen ervan. De coronacrisis heeft voor een enorme kentering gezorgd in de visie op het concept ‘werk’ in het algemeen.
Werkgevers en werknemers zagen zich genoodzaakt en gedwongen om zich aan een totaal andere manier van werken aan te passen.
We kunnen spreken van een pre- en post-coronatijdperk voor iedereen, ook voor de inspectiedienst. Toen ik als sociaal inspecteur kwam bij bepaalde werkgevers die al op de proef waren gesteld door de coronacrisis, ging dat soms niet van een leien dakje.
De burger begrijpen en helpen in een periode waarin er plots heel wat verandert, blijft mijn grootste uitdaging. Ik zet me daar elke dag voor in, zodat de sociale regels worden nageleefd, uiteraard met het nodige respect voor de persoon die ik tegenover me heb.
Recht en de eerbiediging ervan hebben me altijd enorm weten te boeien.