Beoordelingsmethode voor de taaltesten

Voor taaltesten in bestuurszaken, voor gerechtelijk personeel en in het kader van selecties.

Onze taaltesten zijn ontworpen door vakexperten volgens de principes van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK). Dit kader is een internationaal erkende norm voor taalonderwijs en -beoordeling.

Al onze taaltesten worden uitgevoerd volgens de principes van het ERK:

  • Overeenkomstig het ERK-beginsel dat taalgebruikers verschillende sterke en zwakke punten hebben op een bepaald niveau, toetsen we verschillende elementen voor elke beoordeelde vaardigheid.
  • Taaltesten waaraan een jury moet deelnemen, worden beoordeeld door externe assessoren die hun kennis van het ERK hebben bewezen. Kandidaten worden beoordeeld aan de hand van verschillende criteria en op basis van een niveauschaal met descriptoren die bepalen welke taalvaardigheden ze moeten kunnen aantonen om een certificaat van een bepaald niveau te behalen. Deze criteria en descriptoren zijn gebaseerd op de verworvenheden van het ERK.
  • We testen 3 van de 6 bestaande taalvaardigheidsniveaus: B1, B2 en C1.

Geteste taalniveaus

Het ERK onderscheidt ten minste 6 taalvaardigheidsniveaus:

ERK-competentieniveaus
ERK-niveau Omschrijving Kennisniveaus voor onze testen
A1 Basisgebruiker We organiseren geen taaltesten voor dit kennisniveau
A2 Basisgebruiker We organiseren geen taaltesten voor dit kennisniveau
B1 Onafhankelijke gebruiker Elementaire kennis
B2 Onafhankelijke gebruiker Voldoende kennis
C1 Vaardige gebruiker Grondige kennis
C2 Vaardige gebruiker We organiseren geen taaltesten voor dit kennisniveau

We organiseren alleen testen voor de niveaus B1, B2 en C1 omdat onze taaltesten vooral bedoeld zijn om de taalvaardigheden te beoordelen die een gebruiker nodig heeft of zou kunnen hebben om in een professionele context in een andere taal te kunnen functioneren. Het ERK verwijst alleen naar professionele taalvaardigheden vanaf niveau B1 en hoger. Ook het C2-niveau, dat volgens dit referentiekader overeenkomt met de beheersing van een (bijna-)moedertaalspreker, testen we niet. Dit niveau is namelijk voor geen enkele functie in de (federale) overheid vereist.

We wijzen er ook op dat het globale resultaat van je beoordeling gebaseerd is op de beoordeling van verschillende onderdelen en criteria. Daarom hebben twee mensen met hetzelfde taalcertificaat niet noodzakelijkerwijs hetzelfde taalprofiel. Zij zullen hun vermogen om de taal gepast te gebruiken, hebben kunnen aantonen tijdens hun certificeringsproces aan de hand van de vastgestelde beoordelingscriteria.

Hieronder volgt een overzicht van de algemene taalindicatoren (uit het ERK) per taalniveau:

Generieke taalindicatoren per taalniveau
Niveau Verwachte kennis
B1 De gebruiker kan de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, op school en in de vrije tijd. Hij/zij kan zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden  tijdens reizen in gebieden waar de taal wordt gesproken. Hij/zij kan een eenvoudige doorlopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd of van persoonlijk belang zijn. Hij/zij kan een beschrijving geven van ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities, en kan kort redenen en verklaringen geven voor meningen en plannen.
B2 De taalgebruiker kan de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen, zowel over concrete als over abstracte onderwerpen, met inbegrip van technische besprekingen in het eigen vakgebied. Hij/zij kan zo vloeiend en spontaan reageren dat een normale uitwisseling met moedertaalsprekers mogelijk is zonder dat dit voor een van de partijen inspanning met zich meebrengt. Hij/zij kan duidelijke, gedetailleerde tekst produceren over een breed scala van onderwerpen en kan een standpunt over een actuele kwestie uiteenzetten en daarbij ingaan op de voor- en nadelen van diverse opties.
C1 De taalgebruiker kan een uitgebreid scala van veeleisende, lange teksten begrijpen en de impliciete betekenis herkennen. Hij/zij kan zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar uitdrukkingen te moeten zoeken. Hij/zij kan effectief met taal omgaan ten behoeve van sociale, academische en beroepsmatige doeleinden. Hij/zij kan een duidelijke, goed gestructureerde en gedetailleerde tekst over complexe onderwerpen produceren en daarbij gebruikmaken van diverse organisatorische structuren.

 

Beoordeling van je resultaten

Pc-taaltesten: lezen en luisteren

Wanneer je als kandidaat een pc-test voor de vaardigheden ‘lezen’ en ‘luisteren’ aflegt, krijg je verschillende soorten vragen. De testen gaan na of je een logisch antwoord kan herkennen, een ontbrekend woord in een zin kan aanvullen of een gelezen of beluisterd fragment kan samenvatten. Deze taaltesten gaan met andere woorden na of je over de nodige passieve kennis van de testtaal beschikt.  Op de pagina's die uitleg geven over onze taaltesten, kan je terugvinden wat het bepaalde ERK-niveau voor elk onderdeel precies verwacht.

Onze testen lezen en luisteren bestaan uit 20 meerkeuzevragen per test en worden door de computer verbeterd. Je verliest geen punten als je een fout antwoord geeft en elke vraag is 1 punt waard. Om dit punt te krijgen, moet je de volledige vraag goed beantwoorden. Soms bestaat een vraag uit verschillende deelvragen; in dat geval wordt elke deelvraag meegenomen in de berekening van je score. Als een vraag bijvoorbeeld uit twee deelvragen bestaat, krijg je +0,5 punten als je één deelvraag goed beantwoordt en +1 punt als je beide deelvragen goed beantwoordt.

Taaltesten beoordeeld door een jury: spreken en schrijven

De taaltesten voor een jury testen je actieve kennis, dat wil zeggen je vermogen om je uit te drukken en taal te produceren (mondeling of schriftelijk). Onze beoordelaars geven nooit rechtstreeks punten op de prestatie in haar geheel, maar bepalen het door de kandidaat bereikte niveau voor elk criterium dat beoordeeld wordt. Deze niveaus, criteria en hun beschrijving zijn gebaseerd op de ERK-definities voor elke vaardigheid.